מסגרת חינוכית
לגיל הרך
בביקו שמה לעצמה כמטרה לבנות סוג חדש של גני ילדים בישראל. הגנים שלנו נבנים עם שתי מטרות עליוניות:
-
לענות לצרכים בטיחותיים והתפתחותיים של פעוטות ותינוקות. על שם כך, איכות הטיפול הינה ערך על אצלנו.
-
לענות לצרכים היום יומיים של ההורים העובדים אשר צריכים מסגרת איכותית ונוחה לילדיהם על מנת לצאת לעבודה בראש שקט.
איכות הטיפול
בבביקו אנו יודעים שחינוך לגיל הרך הינו מקצוע הדורש השכלה וניסיון.
על כן, רוב צוות המחנכות בעל תעודות ו/או תאריםֿֿֿֿ בתחום החינוך לגיל הרך. מחנכת שאינה בעלת תעודת לומדת ומוכשרת ע״י משרד החינוך שאנו תחת פיקוחו.
נוסף לכך, על מנת שהמחנכת תתפתח מקצועית ותעשיר את הידע הקיים לה, הגן מעניק לכל הצוות מספר השתלמויות לאורך השנה.
בהתאם לחוק הפיקוח על מעונות היום, כל אשת צוות בגן עוברת קורס מד״א והתנהלות בטוחה.
במטרה להבטיח איכות טיפול גבוהה, אנו שמים דגש על 4 פרמטרים קריטיים:
-
גודל הקבוצות המקסימאלי, בהתאם לכל קבוצת גיל
-
יחס מספרי מחנך:ילדים, בהתאם לקבוצות גיל
-
הכשרה והדרכת המחנכות
-
תנאי העסקת ורווחת המחנכות
ניהול ומאפייני הקשר עם ההורים
אנו רואים בהורים שותפים מלאים של הגן ולכן חשוב לנו לעבוד תמיד בשקיפות בסנכרון מלא איתם.
אנו מאמינים כי על הצוות החינוכי לרכוש את אימון ההורים ולטפח מולם מערכת יחסים מבוססת על כבוד הדדי, סובלנות, תקשורת פתוחה, כנות ושקיפות.
ניהול יחסי הצוות
מתוך הבנה כי איכות האינטראקציות משפיעה באופן ישיר על הילדים, באחריות מנהלת הגן לנהל ולטפח את יחסי הצוות ע״י ניהול ישיבות צוות כיתתיות שבועיות, שיחות אישיות עם המטפלות וארגון גיבושי צוות לאורך השנה.
ניהול הבטיחות
בטיחות הילדים והצוות הינו בראש סדר העדיפויות ולכן הגן מקפיד על קיום כלל נהלי הבטיחות ושמירה עליהם לאורך השנה בעזרת:
1. נוהל בטיחות כתוב שעל כל אשת צוות חדשה לחתום עליו והקפדת מנהלת הגן כי נוהל זה מתקיים בפועל.
2. תחזוקה שוטפת של הגן על מנת לשמור על כל הנחיות יועץ הבטיחות.
הגישה החינוכית שלנו
הגישה החינוכית המרכזית היא גישת ההתאמה ההתפתחות (2021 ,Copple & Bredekamp) או DAP) Developmentally Appropriate Practice).
על פי גישה זו, התכנית החינוכית מותאמת ליכולות הילדים בגילאים השונים במסגרת, וצורכיהם בתחומי התפתחות השונים: קוגניטיבי, שפתי מוטורי, רגשי, וחברתי, ומתייחסת למכלול ההתנסויות הספונטניות והמתוכננות (במסגרת סדר יום), כאל הזדמנויות הלמידה של הילד. התוכן/התכנים על פי גישה זו– מהווים אמצעי לטיפוח התפקודים ההתפתחותיים שצויינו לעיל. איכותן של ההתנסויות הספונטניות והמתוכננות במסגרת, מאופיינת על ידי האקלים הרגשי במסגרת, על ידי צורת התיחסות של המחנכות לילדים/,האינטראקציות והמגעים בין המחנכות לילדים/ות, יתרחשו מתוך רגישות, הבנה וכבוד וצורכיהם היחודיים ומצבם הרגשי של הילדים.
תכנית חינוכית על פי הגישה התואמת התפתחות כוללת מספר עקרונות:
1. התאמה לנורמות התפתחות – מאפייני התפתחות אוניברסליים.
2. התאמה לכל פרט – ילד וילדה בקבוצה, על פי מחויבות להכיר את הרקע המשפחתי-תרבותי
שלו/ה, יכולותיו,/ה צרכיו/ה האינדיבידואליים, ותחומי העניין שלו/ה.
3. התיחסות מכבדת כלפי ההורים, תרבותם ומטרותיהם בגידול הילדים תוך הבהרת התמקדות
המדיניות בטובת הילד/ה ובצרכיו/ה.
4. בבסיס מאפייני התכנית החינוכית יטופחו בראש ובראשונה היכולות של הילדים/ת:
● אמון - ביטחון הילדים/ת בעצמם ובאחרים
● אוטונומיה – יכולת הילדים/ת לפעול באופן עצמאי, לגלות עניין, ולחקור את סביבת החיים והלמידה
שלהם באופן שמאפשר להם לבטא את עצמם
● יוזמה – היכולת של הילדים/ת לקבל החלטה להתחיל בביצוע מטלה שבחרו ולפעול בהמשך בהתאם.
● אמפתיה – היכולת של הילדים/ת להבין את רגשות האחר באמצעות התייחסות לרגשותיהם –הם.
● ביטחון עצמי – היכולת של הילדים/ת להאמין בכוחותיהם וביכולתם לבצע פעולות ולתרום לסביבתם.
גישות תיאורטיות נוספות העומדות בבסיס המדיניות החינוכית הכוללת הם:
גישת התיווך(2003 ,Klein) (MISC), והגישה האקולוגית (2006 ,Bronfenbrenner) .
עבודה חינוכית – טיפולית בתוך קבוצות הגיל השונות
לכל כיתה סדר יום משלו המתאים לילדי הקבוצה. סדר היום נבנה מתוך היכרות עם ילדי הכיתה והרגליהם מהבית, ומשתנה לאורך השנה יחד עם התפתחותם של ילדי הכיתה.
העבודה החינוכית בכיתות נעשת מתוך אמונה כי כל חלקי היום, כולל החלקים הטיפוליים, הינם הזדמנויות למידה. התכנים החינוכיים מהווים אמצעי לקידום וטיפוח התחומים ההתפתחותיים השונים אך אינם מטרה בפני עצמה.
הלמידה נעשת באמצעות משחק ותיווך מותאם של הצוות החינוכי. חלקים ניכרים מסדר היום מתנהלים בחלוקה לקבוצות קטנות, במטרה להתמקד ולהתאים את עצמו לכל ילד.ה.